
Faalangst
Wat is faalangst
Extreme angst om iets niet goed te doen of om niet goed genoeg te zijn noem je faalangst. Opvallend is dat faalangst alleen op momenten dat kinderen beoordeelt worden omhoog komt. Op andere momenten is er bij faalangstige kinderen niets aan de hand
In het basisonderwijs heeft 10% van de kinderen last van faalangst. Grote kans dat er bij jouw dochter drie kinderen in de klas zitten die bang zijn voor de CITO toets of een spreekbeurt
Signalen van faalangst
Hoe herken je faalangst?
Faalangstige kinderen presteren onder hun niveau of zijn altijd bezig met school waardoor ontspanning geen tijd krijgt. Kinderen die continue het idee hebben dat het niet goed genoeg is en altijd bezig zijn met prestaties hebben last van actieve faalangst
Passieve faalangst zie je bij kinderen die niet teleurgesteld willen worden. Ze leren niet, stoppen liever dan het proberen, uit angst voor een slecht resultaat
Andere gedragskenmerken van faalangst zijn verlegenheid, heel druk of juist gesloten gedrag laten zien. De angst verbergen met clownesk gedrag. Ook liegen, smoezen verzinnen, veel piekeren en uitspraken als ‘dat gaat vast fout’ hoor je vaak
Faalangst uit zich lichamelijk in diarree of overgeven, een rood hoofd krijgen, hoofdpijn, nagelbijten, slapeloosheid, hyperventilatie, trillen, zweethanden en hartkloppingen. Faalangstige kinderen moeten veel naar de wc. Ze staan strak van de spanning, helder nadenken lijkt niet mogelijk


Soorten faalangst
Drie soorten faalangst worden onderscheiden: motorische-, cognitieve- en sociale faalangst. Deze laatste niet te verwarren met sociale fobie. Dit is een extreme vorm van faalangst waarbij kinderen sociale situaties vermijden uit angst om gepest of uitgelachen te worden
Bij motorische faalangst zijn kinderen onzeker over hun lichamelijk motorische mogelijkheden. Te herkennen bij wedstrijden of de gymles. Ze zijn bang om af te gaan omdat ze iets niet of onvoldoende kunnen. Kinderen die bang zijn om iets niet meer te weten bij een toets of spreekbeurt noem je cognitieve faalangst. Negatieve gedachten en angst voor wat anderen over je denken, wat je zegt of hoe je eruit ziet, noem je sociale faalangst
Hoe faalangst ontstaat
Faalangstige kinderen zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf. Alleen niet alle kinderen reageren ‘faalangstig’ bij dezelfde prikkels. Ook karaktertrekken spelen mee in het ontwikkelen van faalangst
Een negatief zelfbeeld en perfectionisme spelen een rol in het ontstaan van faalangst. Overtuigd van je ‘niet kunnen’ of zulke hoge eisen stellen dat het ‘nooit goed genoeg is’ voeden het gevoel van falen
Opvallend bij kinderen met faalangst is dat zij successen toekennen aan anderen ‘het is gelukt omdat we het met zijn allen deden’ en ‘falen’ aan zichzelf. Dit vergroot het gevoel niet goed genoeg te zijn
Ook onzekerheid en kinderen die gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van faalangst

VAN FAALANGST NAAR ZELFVERTROUWEN
Heeft jouw kind last van faalangst, slaat ze dicht bij een toets en wil ze graag stevig in haar schoenen staan? Zodat ze met positieve gedachten, relaxt en zonder stress haar schoolopdracht maakt?
met het Kracht traject ontdekt je dochter
-
hoe ze niet reële gedachten omzet in kracht gedachten
-
hoe ze ontspant, meer rust in haar hoofd heeft
-
dat goed écht goed genoeg is