faalangst Mindful Meiden kindercoach ams

7 tips Faalangst Overwinnen

Je kind heeft last van faalangst. Op spannende momenten slaat ze dicht of vertoont clownesk gedrag. Faalangst uit zich verschillend. Belangrijke herkenningspunten en welke karaktereigenschappen van invloed zijn op faalangst ontdek je in het artikel Faalangst  

Het liefst wil je dat je kind anders - relaxter - omgaat met spannende momenten. Hoe?

dé 7 tips Faalangst Overwinnen ontdek je hier :-)

 

maar eerst even dit

de negatieve spiraal van 'beter je best doen'

Herken je deze uitspraak bij een slecht cijfer?

 

VOLGENDE KEER BETER JE BEST DOEN!!

 

Kinderen met passieve faalangst reageren averechts op deze goedbedoelde uitspraak van ouders 

 

Uit angst voor een slecht cijfer leren kinderen expres de stof niet. Omdat het cijfer lager is dan je van je kind verwacht, stimuleer je je kind om extra haar best te doen

 

Voor je kind is het nog belangrijker om een goed resultaat te halen

 

Het resultaat? De druk én de angst wordt hoger. Wat je vaak ziet is geen angst, maar boosheid of opstandig gedrag

Omgaan met faalangst doe je zo

TIP 1: Start bij jezelf. Sluiten jouw verwachtingen aan bij de leeftijd en mogelijkheden van je kind. Biedt een veilige omgeving thuis en werk aan jullie onderlinge vertrouwensband

TIP 2: Reageer normaal op goede én op slechte prestaties van je kind. Praat op een normale toon en kijk of je kunt helpen. Zonder gebruik te maken van je ouderlijke overredingskracht :-)

 

Maak bijvoorbeeld samen een planning voor de leerstof, inclusief momenten van ontspanning. Neem je kind geen werk uit handen. Laat het zelf de verantwoordelijkheid nemen en complimenteer de inspanningen op een gezonde manier

Het zelf laten doen, ook bij spannende momenten versterkt het zelfvertrouwen

TIP 3: Benader je kind positief en waardeer niet alleen de prestaties, maar ook de inspanningen. Zo versterk je haar zelfvertrouwen

TIP 4: Bespreek en normaliseer de angst Vertel bijvoorbeeld hoe je zelf met spannende situaties omgaat en wat je daarvan geleerd hebt.

 

Verkondig de boodschap ‘Je bent niet de enige!’ en benadruk ook dat een beetje spanning best mag! Ga niet mee in vermijdingsgedrag. Steun je kind om vriendelijk om te gaan met spanning

TIP 5: Gun je kind en jezelf de tijd. Na één gesprek met je kind is het faalangstige gevoel niet direct over ;-)

Gedachten spelen een grote rol bij faalangst

Gedachten gaan soms over de angst voor de angst ‘als ik maar niet zenuwachtig word!’ of over de angst voor een verwachte prestatie ‘als ze maar vinden dat ik leuk genoeg ben om hun vriendin te zijn'. Gedachten hebben een sterke invloed op hoe we ons voelen in ons lichaam, welke emoties er zijn én op hoe we ons gedragen

 

TIP 6: Start met mindfulness training. In de mindfulness training ontdekken kinderen dat zij mogen zijn wie we zijn, inclusief de ‘minder leuke dingen’ zoals angsten en onzekerheden

 

Ze ontwikkelen een open en vriendelijke houding naar zichzelf én zien de invloedrijke gedachten waar de angst vandaan komt

 

Ook ontdekken ze een nieuwe manier om met de spannende momenten om te gaan

Mindfulness trainingen zijn er speciaal voor kinderen van 8-12 jaar en speciaal voor jongeren vanaf 13 jaar

 

TIP 7: Zelfvertrouwen groeit door de angst bespreekbaar te maken. Niet alleen thuis, ook op school met de leerkracht :-)​

Heb je na het lezen van deze tips vragen of wil je persoonlijk advies?

Neem gerust en vrijblijvend contact op met Sandra van Mindful Meiden

wat andere meiden zeggen

'ik voel écht meer zelfvertrouwen. Ik durf te zeggen wat ik denk. Laat me niet meer zo gek maken als vriendinnen het niet met me eens zijn'

'Sandra is rustig en gaf me het gevoel dat ik haar heel goed kon vertrouwen'

corona maatregelen praktijk

binnen de praktijk wordt de 1,5 meter afstand gewaarborgd tussen volwassenen - de ruimte wordt na elke sessie gelucht - materialen worden ontsmet - cliënten met corona gerelateerde klachten blijven thuis - online sessies zijn mogelijk

direct een afspraak maken

nieuwsbrief

ontvang zo nu en dan onze inspiratieletter ;-)

Mindful Meiden

Petrus Coeberghlaan 7

1183 WG Amstelveen

contact@sandraschoonhagen.com

06 - 15 63 58 76

BTW NL002168253B62

KvK: 67718817