kind met angst mindful meiden kindercoac

Omgaan met angst bij kinderen

Ontdek 5 bruikbare tips & GRATIS meditatie voor jouw dochter

Eerst even dit... als inkijkje op angst...Afgelopen december botste ik met mijn fiets tegen een auto. De fiets en ik kwamen vast te zitten aan de auto. In plaats van te remmen, drukte de dame haar gaspedaal in. Ik ben meters meegesleurd over het asfalt. Een bizar ongeluk, wat gelukkig goed is afgelopen

Ik merk dat het ongeluk wel ‘in’ mij is gaan zitten. Ik ben alerter in het verkeer, mijn lichaam spant zich aan als ik hard rijd en  ik heb eerder ‘als die maar stopt!’ gedachten

We kennen twee soorten angst: acute angst én interne angst, angst als natuurlijke lichamelijke respons op stress. Iets dat ‘in je hoofd’ blijft zitten. Inclusief de gedachten over wat er is gebeurd of wat er kan gebeuren in de toekomst

 

Geen tastbare bron van dreiging in de buitenwereld, maar het voelt wel zo. Na mijn ongeluk ben ik mij bewust van mijn interne angst

Faalangst behoort ook tot de interne angsten

Ook al is het goed, (faal-) angst zorgt altijd voor een stukje ‘niet goed genoeg’. Door gedachten over dat je meer moet doen en meer je best moet doen is er nooit ruimte voor rust

Kenmerken van kinderen met angst

Heb jij het gevoel dat jouw dochter bovenmatig angstig is? Veel kenmerken van hooggevoelige kinderen komen overeen met kinderen die angstig zijn

Kinderen met angst..

  • denken dingen heel erg goed door (= ook een groot talent!! ;-))

  • zijn relatief sensitiever voor geluiden en andere prikkels

  • moeten dingen kunnen begrijpen (als ik het begrijp dan heb ik het in de hand = geen angst)

  • zijn serieus, werken hard en proberen in alles het beste te leveren

  • hebben een strenge innerlijke criticus

  • zijn gevoelig voor oordelen en reacties van anderen

  • hebben vaak een relatief laag bewustzijn van hun lichaam, hoewel ze oversensitief zijn voor zware stressvolle reacties

  • zijn relatief sterk gefocust op stress- of angst signalen in hun lichaam (ben ik gespannen omdat ik het koud heb of ben ik gespannen omdat ik angst heb = continue analyseren van wat zij voelen)

opvoedtips mindful meiden kindercoachpra

5 tips voor ouders - Omgaan met angst bij kinderen

1. Belangrijk om relaxt te praten over neer te zetten prestaties (spreekbeurt, CITO)

 

  • Angstige kinderen zijn te serieus, werken te hard. Geef de boodschap mee ‘Je doet zoveel als je kunt en als het niet kan, doe je minder’

 

2. Leg de nadruk op andere lichamelijke delen

  • Hartkloppingen, een opgejaagd gevoel. Kijk of je de aandacht van je kind kan verplaatsen naar andere delen van haar lichaam ‘hoe voelen je voeten op de grond, je billen op de stoel’

 

3. Oefen met zelfcompassie

  • Kinderen met angst negeren doorgaans vermoeidheidssignalen. Belangrijk om andere gevoelens dan de angstgevoelens aandacht te geven. Voel je je moe? Luister daarnaar

 

4. Gooi angstige gedachten letterlijk weg

  • Schrijf de angstige gedachten op een vel papier. Maak er een prop van, verscheur het en gooi het in de prullenmand

 

5. Neem een adempauze

Een korte meditatie voor tussendoor...

  • STOP waar je mee bezig bent, even een adempauze

  • Merk op dat er gedachten zijn

  • Merk het gevoel op in je lichaam

  • Breng je aandacht dan naar de ademhaling, volg rustig je ademhaling

  • Breng je aandacht naar je hele lichaam

  • Adem vriendelijke ademhalingen naar jezelf toe (volg je ademhaling zoals die nu is, het hoeft niet anders dan dat het nu is)

  • RUST, je bent weer bij jezelf ;-)​

kracht traject mindful meiden kindercoach amstelveen_edited_edited.jpg
VAN FAALANGST NAAR ZELFVERTROUWEN

Heeft jouw kind last van faalangst, slaat ze dicht bij een toets en wil ze graag stevig in haar schoenen staan? Zodat ze met positieve gedachten, relaxt en zonder stress haar schoolopdracht maakt? 

met het Kracht traject ontdekt je dochter

  • hoe ze niet reële gedachten omzet in kracht gedachten

  • hoe ze ontspant, meer rust in haar hoofd heeft

  • dat goed écht goed genoeg is

gratis meditatie download kind bodyscan

Laat de angst wegvloeien

- DOWNLOAD DE GRATIS KINDERMEDITATIE - 

Op een vriendelijke en ontspannen manier het lichaamsbewustzijn vergroten helpt bij...

  • aandacht voor andere gevoelens dan angstgevoelens versterken

  • zachtheid voor jezelf ontwikkelen

  • ontspannen (voor het slapen gaan)

Laat los dat je met deze meditatie iets moet bereiken! Als je veel voelt is het OK, als je weinig voelt is het OK, als je niets voelt is het OK :-)

Download GRATIS de geleide meditatie, de lichaamsexpeditie