slaapproblemen kind mindful meiden kinde

Tiener met slaapproblemen?

Ontdek 10 simpele tips voor een goede nachtrust

Slaapt jouw tiener slecht door gepieker of slaapgebrek? Ongeacht leeftijd hebben we allemaal, ook pubers, gemiddeld negen uur slaap per nacht nodig. Slaapt je dochter lekker, dan heeft dat effect op hoe ze zich overdag voelt. Ze is emotioneel meer in balans, functioneert beter op school, kan zich beter concentreren en stress beter aan

 

Kortom een goede nachtrust is bijzonder belangrijk om lekker in je vel te zitten

Goed slapen is niet voor iedereen weggelegd. Hierom ontdek je deze 10 simpele tips voor een goed nachtrust. Speciaal voor jouw tiener!

1. Je bed is de plek om te slapen. Gebruik het ook op die manier!

Steeds vaker is het bed een chill plek. Appen met vrienden, huiswerk maken, TV kijken, bellen. Tieners doen van alles op hun bed dat niets met slapen te maken heeft. De natuurlijke reactie die je lichaam heeft met het bed, slaperig worden, verzwakt hiermee. Je lichaam blijft alert. Doorbreek deze trend door je kind haar bed puur als slaapplek te laten gebruiken en kies andere plekken voor huiswerk en om te chillen

2. Maak je eigen avondritueel

Een vast slaapritme is belangrijk voor een goede nachtrust. Een vast avondritueel helpt hierbij. Je creëert een routine en komt echt tot rust. Bekijk samen met je dochter wat voor haar een fijn avondritueel is. Drink bijvoorbeeld een kruidenthee (zonder cafeïne), ga lekker douchen, leg je spullen klaar voor de volgende dag en eindig met een positief gesprek

slaapproblemen kind mindful meiden kinde
Leren notitieboekjes

3. Leg de tablet of smartphone een half uur voor het slapengaan weg

Melatonine, een lichaamseigen hormoon, zorgt voor een slaperig gevoel als het donker wordt. Het blauwe licht van je smartphone, laptop of tablet verstoort de aanmaak van melatonine en laat je lichaam weten dat het nog lang niet tijd is om te slapen

Je doet er dus goed aan om blauw licht zoveel mogelijk te vermijden voor het slapengaan

4. Schrijf je gedachten op

Ligt jouw dochter uren te piekeren als ze haar bed in ligt? Vol met negatieve gedachten of juist denken aan alle leuke dingen die komen gaan? Een handig hulpmiddel is om voordat je naar bed gaat even tijd te nemen om die gedachten op te schrijven. Zo’n gedachtenboekje helpt. Je dochter ziet dat de gedachten in het boekje staan en niet meer in haar hoofd zitten :-)

5. Niet op een tablet of smartphone? Ontspan op een andere manier

Waar word jouw dochter rustig van? Luisteren naar bepaalde muziek, een boek lezen, een spelletje spelen of mediteren. Onderzoek waar jouw kind rustig van wordt en maak dat onderdeel van het avondritueel

6. Doe een mindfulness oefening

In mindfulness training leert je dochter met ontspanningsoefeningen hoe zij gedachten loslaat en hoe zij zichzelf tot rust brengt. Een van deze mindfulness oefeningen is de lichaamsexpeditie. Een rustgevende oefeningen waarbij kinderen ‘uit hun hoofd, naar hun lichaam’ gaan

Download de mindfulness oefening gratis

7. Verwijder digitale apparaten uit de slaapkamer

Deze is helder. Laad alle apparaten op in de huiskamer en help je puber (en jezelf) aan een rustige nacht waarin je lekker slaapt

(en koop een smartphone-vrije-wekker)

mindfulness voor kinderen mindful meiden
kinder meditatie 4 mindful meiden kinder

8. Sluit de dag af met iets positiefs

Onderzoek toont aan dat mensen die hun dag positief afsluiten lekkerder slapen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je dochter kan bijvoorbeeld een Complimenten dagboekje bijhouden. Waar ben jij vandaag trots op? Wat ging goed? Welke kwaliteiten heb je daarbij gebruikt? Opschrijven of tekenen, het kan allemaal in het Complimenten dagboek :-)

9. Doe ‘savonds huiswerk zonder PC

’s Avonds aan je huiswerk? Inhakend op het vermijden van digitale apparaten voor het slapen gaan en de natuurlijke opbouw van melatonine: huiswerk dat op een PC gedaan wordt kan het beste smiddags of aan het begin van de avond gedaan worden. Daarna met de neus de boeken in of nog even je aantekeningen doorlezen is een prima volgorde 

10. Draag niet te veel kleren als je slaapt

Veel mensen dragen pyjama’s, grote T-shirts of andere comfortabele kleding wanneer ze slapen. Onderzoek toont aan dat hitte een negatief effect heeft op slaapfasen en thermoregulatie. Kou heeft dat niet. Ontdoe je van die warme ballast en slaap met luchtige kleding

Heeft jouw dochter behoefte aan persoonlijke begeleiding? Neem gerust contact op